تا سپیده

کفی بی عزا ان اکون لک عبدا، و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا

تا سپیده

کفی بی عزا ان اکون لک عبدا، و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا

تا سپیده

جاذبه خاک به ماندن میخواند و آن عهد باطنی به رفتن
عقل به ماندن میخواند و عشق به رفتن...
و این هردو را خداوند آفریده است تا وجود انسان را در آوارگی و حیرت میان عقل و عشق معنا کند

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۳ ارديبهشت ۹۸، ۱۰:۲۰ - مجله اینترنتی چفچفک
    یا رب...
دنبال کنندگان ۸ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

e58

يكشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۴۱ ب.ظ

این آیه عجیب نیست؟:

"وَمَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَـذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا"

http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?sid=4&npt=7&aya=75

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=18395&AyeID=568&ltr2=3

از مجموعه ی حرفها بر می آید که مستضعفان باید بخواهند از وضعیتشان خارج شوند، و ما باید بخواهیم آنها را از وضعیتشان خارج کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۸
الاحقر

نظرات  (۴)

به نظر شما اگر کسی تلاش بکند ولی مستضعف خودش رغبت نشان ندهد، باید ادامه داد یا برای این کمک پافشاری کرد؟ در حالیکه شخص مقابل خودش حاضر نباشد لقمه آماده را بگیرد؟
پاسخ:
به نظر شما این یک مسئله ی فلسفی است یا اجتماعی؟

آیا پشت این سوال، سوال دیگری نهان است؟
بسم الله

سلام
آیات قرآن، شما بهتر از من میدونید یک جنبه و دو جنبه ندارند که بخواییم جهت براشون تعیین کنیم.

خیر، سوال دیگری نیست. شاید یک چیزی شبیه درد دل بود.
پاسخ:
سلام

حرفتون بسیار محترم و متینه، اما چرا از بحث فرار می کنید؟ :) می خواستم دیدگاهتون رو به مسئله و به آیه بدونم! همچنین، برای شناختن لایه های مختلف باید دیدگاه های مختلف رو لحاظ کنیم.
به نظر من این مقوله همونطور که اشاره کردین چند جنبه داره، فلسفی و اجتماعی هم. از نظر فلسفی اش رو نمی دونم، ولی از نظر اجتماعی می دونم که واقعا اگه کسی نخواد یا اینکه با روی باز از دیگر اندیشه ها پذیرایی نکنه یا اینکه درد و دغدغه نداشته باشه، امکان نداره که بشه بهش کمک کرد.
اما خب اینجا در مورد یه آدمیه که توی یه شرایط و موقعیت دیگه اس، ممکنه اگه این آدم در مجاورت ما باشه، همسایه و همکلاسی و ... باشه حکم تفاوت بکنه.

سوال دیگه هم منظورم این بود که آیا یه اتفاقی افتاده که مشکل همین بوده یا شبیه بوده و حل نشده یا باقی مونده یا ...؟ این مسئله های اجتماعی رو واقعا باید مورد به مورد بررسی کرد! :)

لطفا این گفتگو رو ببینید اگه قبلا ندیدید، در دقایق پایانی اش موضوعی شبیه مطرح می شود https://www.youtube.com/watch?v=x2uFwgBLnvs
بسم الله

سلام
جنبه اجتماعی، میشه زیر شاخه علم فلسفه عملی. یعنی اجتماعی و فلسفی دو علم جدای از هم نیستند.

بله همینطور بود قضیه. کاری رو برای یک عده انجام دادم که فکر میکردم حداقل 2-3 نفرشون دغدغه اش رو داشته باشن و وقتی یک حداقلی بهشون نشون بدم دنباله قضیه رو بگیرند و حریصتر بشن. بعد دیدم اصلا حوصله برخورد باهاش رو هم نداشتن البته خودشون که گفتن وقت! در حالیکه زیر 1 دقیقه طول میکشید اون کار.

یکم ناراحت شدم. چون براش خیلی وقت گذاشته بودم البته خیلی هم بی خود نشد ولی خیلی از وقت خودم گرفته شد.

پاسخ:
سلام

قبول ندارم، چون روشهاشون باهم فرق می کنن.

فک کنم می فهمم چی می گین. حالا فهمیدین اونا چرا حوصله شو نداشتن؟
به نظرم این قضیه که آیه بهش اشاره کرده، با برهمکنش آدمها در ظاهر متناقضه. و اینو باید حل کرد.
نمیدونم روشهاشون چیه. ولی نسبتشون عموم خصوص مطلق است.

احتمالا چون انگیزه نداشتن. یا اینکه لقمه آماده بوده به نظرشون (خودم هم از همین جمله هستم یا حداقل بودم) این همیشه هست! بعدأ میام سراغش. حالا نه یه وقت دیگه. سر فرصت و ...

در حالیکه برای همون روزشون بود.


چرا متناقض؟ از چه جهت؟ شما چطور تحلیلش میکنید؟

پاسخ:
چرا؟ اصن هدفهاشون فرق می کنه با هم.
بعد یادم رفت بپرسم، مگه فلسفه ی عملی هم داریم؟

از این جهت که بالاخره آدم با هر کس دیگه ای یه مقدار اختلافی داره، و (با بدبینی) اون یه ذره اختلاف باعث می شه حتی نتونی با کسی حرف بزنی.
یا از این جهت که وقتی به نظرت با یه نفر اختلاف داری، هیچ راهی برای برقراری ارتباط پیدا نکنی.
کلا به خاطر اینکه: اگه مهمه برای کمک و همکاری و همراهی و کلا برقرای ارتباط آدمها یه هدف و یه ایدئولوژی داشته باشن، پس چه جوری رو هم تاثیر بذارن آدمهای مختلف؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی